”Ei haise tupakka eikä suuremmin kiroilla”

97 % asiakaskyselyyn vastanneista oli kirjastopalveluihin tyytyväisiä

Asiakaskyselyt ovat tärkeä keino saada tietoa asiakkaiden tyytyväisyydestä sekä palautetta ja vinkkejä palvelujen kehittämiseksi. Niinpä  tänäkin syksynä laadimme asiakaskyselyn, jonka kärkenä oli lukuharrastus. Halusimme tietää, mitkä kirjaston keinot lukuharrastuksen edistämiseksi ovat asiakkaiden mielestä hyviä ja tehokkaita ja kuinka he etsivät luettavaa kirjastosta. 

Kyselyyn vastasi kaikkiaan 347 asiakasta, joista valtaosa eli 85 prosenttia naisia. Enemmistö oli myös aikuisia, tosin lapset, nuoret ja senioritkin olivat ilahduttavasti edustettuina. Saimme kyselyn vastauksista taas paljon ajattelun aihetta ja konkreettisia toimintaideoita. Kiitos siis vielä kerran kaikille vastaajille!

Kirjanäyttelyistä ja palautushyllyistä löytyy luettavaa

Kyselyn tulosten perusteella asiakkaat löytävät kirjastosta mieluista luettavaa erityisesti kirjanäyttelyistä ja kirjoista, jotka henkilökunta on nostanut esille. Myös palautushylly koettiin hyväksi paikaksi löytää luettavaa. Kolmanneksi suosituin keino oli haeskella suoraan hyllystä aiheen, genren tai aakkosjärjestyksen mukaan.  Vastaajat kertoivat, että kaikkein paras tapa tukea heidän lukuharrastustaan ylipäänsä ovat lukuvinkit sosiaalisessa mediassa tai blogissa. Toiseksi nousivat kirjailijavierailut ja -vinkkaukset ja kolmanneksi kirjastolaisten henkilökohtaiset suositukset.

Kirjaston kokoelmat

Kun kysyimme asiakkailta, mistä aiheista kirjastossa voisi olla enemmän luettavaa, vastauksissa oli paljon hajontaa. Moni ilmaisi olevansa hyvin tyytyväinen nykyiseen valikoimaan. Useampia mainintoja saivat esimerkiksi vieraskielinen/englanninkielinen kirjallisuus, fantasia, scifi ja erilaiset harrastuskirjat. Ylipäänsä uutuuskirjojen määrää toivottiin joissain vastauksissa lisättävän ja toisaalta myös e-kirjaston kirjojen ja äänikirjojen valikoimaan toivottiin parannusta. Seinäjoella asiakkaille tarjottava e-kirjakokoelma on Eepos-kirjastojen yhteinen. Ensi vuodelle saimme yhteiseen määrärahaamme hiukan korotusta, joten asiaan onkin heti tulossa parannusta! 

Mervi Heikkilä kirjan kanssa keinutuolissa.

Aukioloajat

Kaikista kyselyyn vastanneista 83 % oli aukioloihin tyytyväisiä, mitä voi pitää hienona tuloksena. Tyytyväisyys vaihteli toimipisteittäin 69 ja 100 prosentin välillä. Ylistaron kirjastoa pystytään omatoimiautomatiikan avulla pitämään laajasti avoinna, joten tyytyväisyys aukioloaikoihin oli peräti 100 %! Tavoitteena onkin, että lähivuosien aikana myös Nurmon ja Peräseinäjoen kirjastoissa voitaisiin ottaa käyttöön omatoimiaika.

Kirjaston palveluihin ollaan tyytyväisiä

Yleinen tyytyväisyys kirjaston palveluihin on ollut joka vuosi hyvä. Niin nytkin. Vastanneista huimat 97 % oli kirjaston palveluihin tyytyväisiä. Avoimissa vastauksissa kiiteltiin erityisesti hyvää asiakaspalvelua, viihtyisiä tiloja, monipuolista valikoimaa ja tapahtumien kirjoa. Moni asiakas kehui kirjastoa parhaaksi paikaksi Seinäjoella, todelliseksi yhteiseksi olohuoneeksi. Tyytymättömyyttä aiheutti eniten pääkirjaston riittämättömäksi ja vaaralliseksi koettu parkkipaikka. Muutamassa vastauksessa kannettiin huolta Nurmon kirjaston tulevaisuudesta.  Nurmon kirjastotilat ovatkin tulevaisuudessa muutoksessa, mutta kehitys tulee tapahtumaan eri asiakasryhmiä ja tarpeita kuunnellen.

Valtakunnallinen erityistehtävä

Tämä bloggaus on toistaiseksi viimeinen, jonka kirjoitan Seinäjoen kirjastotoimenjohtajana. Kirjastomme sai tänä vuonna Opetus- ja kulttuuriministeriöltä aivan upean tehtävän, nimittäin valtakunnallisen erityistehtävän lasten ja nuorten lukemisen ja lukutaidon edistämiseksi. Käytännössä siis jatkossa tuemme muita kirjastoja heidän työssään, kehittelemme uusia menetelmiä ja välitämme kirjastolaisille ympäri Suomea hyviä käytäntöjä lasten ja nuorten lukemisen tukemisen avuksi. Hiukan haikein mielin, mutta uudesta roolistamme hyvin innostuneena, siirryn vuoden vaihteessa hoitamaan tätä tärkeää valtakunnallista tehtävää.

Kiitokset

Tämän tekstin myötä kiitän kaikkia kuluneen vuoden yhteistyökumppaneita sekä toivon blogin lukijoille oikein rentouttavaa ja rauhallista joulunaikaa ja vuoden vaihdetta! Vielä ehtii hyvin kirjastoon hakemaan kirjoja, lehtiä, elokuvia tai musiikkia juhlapyhien ratoksi. Kannattaa myös muistaa, että pääkirjasto Apila sekä Ylistaron monipalvelukirjasto palvelevat omatoimisia asiakkaita myös joulun ja uudenvuoden pyhinä.

Mervi Heikkilä
kirjastotoimenjohtaja


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *