Eskariseikkailu

Kirjasto kutsuu kaikki esikoululaiset kirjastonkäytön opetukseen. Eskariseikkailussa tutustutaan kirjastoon, kirjaston palveluihin ja lukemiseen. Lähikirjastot järjestävät esikoululaisten opetuksen omilla alueillaan. Kirjastonhoitaja voi vierailla esikoulussa, jos esikoulu on liian kaukana kirjastosta. Eskariseikkailu kestää noin tunnin ja se sisältää myös lyhyen satutuokion. Suositeltava ajankohta on esikoulun kevätlukukausi.

Alakoululaisten opetus

Ensimmäisellä kirjastokäynnillä tutustutaan kirjastoon, opitaan lainaamaan ja käsittelemään kirjoja oikein. Oppilas voi saada käynnin aikana kirjastokortin, jos hänellä on mukana huoltajan allekirjoittama kirjastokorttihakemus.

Alakoulun ensimmäisillä luokilla kirjastonkäytön opetuksen toivotaan herättävän kiinnostuksen lukemiseen, jotta juuri saavutettu lukutaito vahvistuisi. Opetus voi sisältää myös kirjavinkkejä. Luokka voi vierailla itsenäisesti kirjastossa tämän jälkeen lainaamassa aineistoa. Vierailuun kannattaa varata noin tunti.

Alakoulun ylemmillä luokilla kirjastonkäytön opetus sisältää lisäksi tiedonhallintataitojen opetusta. Opetukseen liittyvien tehtävien suunnittelussa otetaan huomioon luokan toiveet sekä koulun opetussuunnitelman ajankohtaiset aiheet. Vierailuun kannattaa varata puolitoista tuntia.

Varaa aika kirjastonkäytön tai tiedonhallintataitojen opetukseen